Diyarbakır'a Tur İstiyoruz

Diyarbakır’da turizmin gelişmesine katkı sağlayan ve oluşturdukları istihdamla kentin gönlünde taht kuran otelciler, tur operatörlerinin Diyarbakır’a turlar düzenlemesini bekliyor.

Sur ilçesindeki olayların ardından yaralarını büyük ölçüde saran Diyarbakır’daki otelciler, turizmdeki hedeflerine emin adımlarla ilerlemek için dernekleşti. Kentteki büyük ve orta ölçekli otellerde çalışan yöneticilerin öncülüğünde DOTED adında dernek kuran bu turizm elçilerinin görüş ve önerilerini Uzay Haber olarak dinledik.

“KÖTÜ ALGIYI KIRMAMIZ İÇİN BÖLGEDE DİZİLER, FİLMLER ÇEKİLMELİ”

Diyarbakır’ın önde gelen otellerinden birinde yöneticilik yapan Mustafa Elmas, Diyarbakır’ın tanıtımı için dizi ve film çekilmesi gerektiğini belirterek, “Oteller ağırlıklı olarak konaklama üzerine işlevlerini yapmaktadırlar. GAP turlarının en önemli ayaklarından biri burası hatta vazgeçilmezi diyebilirim. Otelciliği geliştirmek için yaklaşık 6 ay önce kurmuş olduğumuz Diyarbakır Otelciler Derneği  (DOTED)  olarak faaliyete geçti. Kentimize katkısının iyi olacağını düşünüyorum öncelikle bizim problemlerimizi kurumsal anlamda duyuracak artı Diyarbakır turizmine de katkıda bulanacak. Bölgemizde özellikle bir algı problemi var öncelikle bunu kırmamız lazım yoksa sektörde bir adım ileriye gidemeyiz. Bu kötü algıyı kırmamız için bölgede diziler, filmler çekilebilir bunların geçmişte örneği vardır Mardin örneği gibi Kapadokya örneğinde olduğu gibi, burada da aynı örnekle ilerleyerek turizmi geliştirebiliriz” dedi.

“HEDEF 2018’DE YÜZDE 70’İN ÜSTÜNE ÇIKMAK”

Diyarbakır Otelciler Derneği Başkanı Havva Doğan da, bu yılki otel doluluk oranlarını yükseltmek istediklerini ifade ederek, “Yaklaşık 15 senedir bu sektörde çalışıyorum.Son iki yıla kadar otelcilik iyi seviyelerdeydi bölgemizde yaşanan olumsuz nedenlerden dolayı sıkıntılı bir süreç yaşıyoruz ancak geçen 2017 yılının Eylül ayı ile beraber bir hareket söz konusu bunun devam etmesini diliyoruz.2017 senesini yüzde elli beşler de kapattık. Tüm otelci arkadaşlarla hedefimiz Diyarbakır’ın bütün bileşenleri ile 2018’de yüzde 70’in üstüne çıkmak. Ulusal ve yerel basınlarda doğru bir tanıtım ile bölgedeki algı operasyonunu değiştirerek birçok şeyin değişeceğine inanıyorum” diye konuştu.

“KULAKTAN KULAĞA REKLAM ALGIYI YIKAR”

Mahmut Dündar ise otelcilikte memnuniyetten doğan reklamın önemine değinerek, “Diyarbakır’da on dört senedir turizm sektöründe çalışıyorum. Kentte yaşanan sorunlardan dolayı bir hayli sıkıntılar yaşadık.2017 itibari ile bir hareketlilik oldu bunun devamını ümit ediyoruz. Yeterli tanıtımlarla insanların algısını yıkabilirsek hem tur operatörleri hem de iş adamları kente ve hatta bölgeye destek verecektir dolayısıyla bu kazan kazan meselesidir hem biz kazanırız hem de şirketler kazanır burada kaybeden hiç kimse olmaz. Tur operatörleri de bu konuya biraz eğilim gösterip projeler hazırlamalılar kendi adıma konuşayım bende bazı projeler yazıyorum ve bunları turizmci arkadaşlarımla paylaşıyorum ve bunları hayata geçirmeye çalışıyorum. Güneydoğunun ve Diyarbakır’ın kalkınması için uğraşırken tur operatörleri hatta devlet ayakları da bu konuya eğilmeliler yani turizmin profesyonelleşmesi lazım ve biz bu konuda adım atarken onlarında adım atması lazım ki daha ileriye taşınması açısından. Bizim turizmciler açısından şöyle bir reklam var. Kulaktan kulağa reklamı insanlar birbirine anlatırlar ve samimi olduğu için Diyarbakır’daki algı yavaş yavaş yıkılır. Naçizane görüşüm nasıl ki Türkiye’nin tanıtım reklamları oluyor ya Diyarbakır’ın da bu gibi reklamlarının yapılması lazım.Güneydoğu deniz tatiline elverişli olmadığından iş seyahatlerine bu konular açılmalı hatta iş adamlarının toplantısının olması ,devlet büyüklerinin toplantılarının olması bize artı sağlayacaktır.Bu kulaktan kulağa giden reklamlardır ve bizleri ileri seviyeye taşıyacaktır” şeklinde konuştu.

Otel yöneticisi Mutlu Erbatur da, GAP turlarının yeniden başlaması gerektiğini kaydederek, “Otel olarak çok fazla desteklemiyoruz. Bu anlamda kendi çabamızla bir şeyler yapmaya çalışıyoruz. Müşteri ziyaretleriyle, sahada çalışarak, şirketleri ziyaret ederek, talepleri karşılamaya çalışıyoruz. Bizim daha çok devlet kumlarının ve kuruluşlarının artık bir şeyler yapması gerektiğini düşünüyoruz. Yapılan seminerlerin, kongrelerin, eğitimlerin kıyı otelleri yerine Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki otelleri tercih etmelerini istiyoruz. Bu tür organizasyonları buralarda yapmalarını istiyoruz. Geçtiğimiz hafta buna benzer kurum buralarda eğitimleri oldu. Çok keyif verici bir şeydi. Yani Diyarbakır’a da gidilip görülmeli diye yapılmalı bu tür programlar. Devletten bu anlamda destek bekliyoruz. İnsanlar bu tarafa yönlendirilmeli. Kültür ve Turizm Bakanlığının bu anlamda tanıtıcı reklam ve filmler yapmalarını istiyoruz. Bu anlamda eksiklik var. Son yıllarda tur operatörleri bu bölgeye gezi düzenlemiyor. GAP Turlarının yeniden düzenlenmesi gerekiyor. Desteklenmesi gerekiyor. Sivil toplum kuruluşlarının bu anlamda bölgeye çekebilecek projeler yapmalarını istiyoruz” dedi.

“DİYARBAKIR’A GELEN FİRMA TEMSİLCİLERİ GÜNÜBİRLİK GELİYORLAR”

Sur olaylarının ardından işlerin düştüğünü aktaran Kadri Varçin, “Ne yazık ki Diyarbakır medyada bir terör bölgesi olarak gözüküyor. Diyarbakır kadim bir şehir ve kültür değerleri olan bir şehrimiz. Ama maalesef gazete ve televizyonlarda kötü lanse ediliyor. 2015-2016 yıllarında buralarda turizm rağbet görüyordu. Eskiden otel arayışına giren firmalar ve misafirler otel bulamıyordu. Hatırlı kişileri ara sokup, yer buluyorlardı. Şimdi ise 160 odalık bir otel 40-50 oda ile ticaret hayatına devam ediyor. Yinede biz umutluyuz. Bu sene iyi olacak. Çünkü talepler iyi şuan. Hem otel sektörü olsun hem de tekstil sektörü olsun herkesin yüzü gülecek. Surdaki olaylar Türkiye’de gündeme oturdu. Buraya gelmek isteyip de gelemeyen misafirlerimiz oldu. Bu olayların ardından şimdi ise Diyarbakır’a gelen firma temsilcileri günübirlik geliyorlar. Erken saatlerde Diyarbakır’a geliyorlar, işlerini bitirdikten sonra gece otellerde kalmadan geri dönüyorlar. Bu durum turizmi baltaladı resmen” diye konuştu.

“MGK VEYA BAKANLAR KURULU BURADA TOPLANSIN”

Sercan Altun ise, Diyarbakır’ın tanıtımı adına devlet erkanının toplantılarını bu kentte yapmalarını istediklerini belirterek, “10 yıldır Diyarbakır’da otelcilik sektöründe çalışıyorum. Öncesinden Sur olaylarını yaşamıştık. Şuan iş amaçlı konaklayanlardan memnunuz fakat tamamıyla kültür turlarıyla alakalı gezi gruplarının buraya gelmesiyle alakalı olarak hafta sonu otellerde doluluk oranlarının epey bir düştüğünü söyleyebilirim. İstanbul’da EMİTT Fuarında gezi acenteleriyle de görüştük. Onların buralara gelmemesiyle ilgili problemimiz var. Burada zaman zaman toplantılar yapıldı. TUROB ve Başaran Ulusoy burada toplantısını yaptı. Tekrardan Diyarbakır’ın tanıtımı için onların buraya davet edip, konaklamaları buralarda gerçekleştirilebilir. Devlet erkanının burada ses getirici bir girişimde bulunması gerekiyor. Burada MGK toplantısı mı veya Bakanlar Kurulu mu olur bilmem ama ses getirici şeylerin yapılması gerektiğini düşünüyorum” şeklinde konuştu.