Berivanlar Yola Çıktı!

Van'da 3 bin rakımlı yaylaya her gün katır sırtında çıkan berivanlar (süt sağan kadın), zorlu yolculuğun ardından koyunları sağarak elde ettikleri sütle ailelerinin geçimlerini sağlıyor.

Haberler 22.08.2017 - 09:52 Son Güncelleme : 01.01.0001 - 00:00

çatak ilçesi Bilgi Mahallesinde berivanlar, erken saatlerde katr srtnda derin vadiler ve sarp kayalk bölgeleri aarak, 3 saatte koyun sürülerinin bulunduu yaylaya ulayor.

Zaman zaman katr srtndan düerek yaralanan kadnlar, buna ramen süt sap ailelerinin geçimini salamak için her gün bu zorlu yolculuu gerçekletiriyor.

Berivanlardan Leyla Yanki, bir süre önce yaylaya çkarken katr srtndan dütüünü söyledi.

Bu srada kolunun krldn belirten Yanki, Koluma 20 diki atld. Günlerce çalamadm. dedi.

adiye Yava da saat 06.00da çktklar evlerine 20.00de dönebildiklerini anlatarak, Yaylaya gidip süt sayoruz. Dadan tatan giderek bu ii yapyoruz. Defalarca katrdan dütüm, yaralandm. Dütüümüz yerde bizlerin imdadna yetiecek kimse yok. Buralarda telefon ebekeleri de çekmiyor. diye konutu.

Gülcan Bay ise süt samaya giderken katrdan dütüü için ayann krldn kaydetti.

- Kadnlarmzn yars katrlardan dütü

Muhtar hsan Oru, mahalle ve bal mezrann 200 haneden olutuunu bildirdi.

Yaklak 14 bin küçükba hayvanlarnn bulunduunu anlatan Oru, öyle konutu:

Kadnlarmz sabah çkp akama doru ancak eve dönüyor. Bundan dolay çocuklarmz evde sahipsiz kalyor. Süt katrlarla tand için özelliini kaybediyor. Katrlarn geçtii yollar kötü olduu için kadnlarmzn yars katrlardan dütü, elleri bacaklar krld. Kaymakammza müracaata bulunduk, bize söz verdi, yollarmz yaplacak ve bizleri kurtaracak.

Mahalle sakinlerinden Hasan Ba ise yaklak 50 yldr kadnlarn her gün katr srtnda yaylaya çktn ifade etti.

- Yayla yolunu yapacaz

Kaymakam Hac Asm Akgül, Bilgi Mahallesinde 26 kilometrelik yolda scak asfalt çalmalarnn sürdüünü belirtti.

Bu yolu birçok mahalle ve mezra sakininin de kullanacan dile getiren Akgül, unlar kaydetti:

Ayn zamanda Bilgi Mahallesinde parke ta yaplmas planland. Bunun da ihalesini yaptk, sonuçlanmak üzere. lçemizde vatandalarn taleplerini alyoruz. Onlar plan, projeye dönütürüyoruz. Ondan sonra da kaynaklarmz olduu zaman srasyla yerine getirmeye çalyoruz. Bilgi Mahallesinin yayla yolunu zaman el verirse bu yl veya önümüzdeki yl yapmay, vatandalarmz bu skntdan kurtarmay düünüyoruz.