Çarşıya bayram vatandaşa hüzün

Esnafta bayram alışverişi “can suyu” olurken, Vatandaşlar ise fahiş fiyattan şikayetçi. Şeker artık tat vermezken, kilosu 100 lira oldu. Şehirlerarası otobüs terminallerinde hasret seli oluştu.

11 ayın sultanı Ramazan’ın sonuna gelinirken, vatandaşları alışveriş heyecanı sardı. 21 Nisan Cuma günü tüm İslam alemi tarafından kutlanacak Ramazan Bayramı öncesinde eksikliklerini gidermek isteyen vatandaşlar çarşı-pazarlara akın etti. Bereketli bir hareketlilik yaşanırken, memleket ve aile hasreti çekenler ise otogarları doldurdu.

Müslümanların dini bayramlarından biri olan Ramazan Bayram'ına sayılı günler kala, ihtiyaçlarını karşılamak isteyen vatandaşları bayram telaşı sardı. Bayramlık almak için çocuk, genç, yaşlı herkesin çarşı ve pazar ile alışveriş merkezlerini doldurmasıyla hareketlilik başladı. Son iki gündür sabahın erken saatlerinden itibaren başlayan hareketlilik gece saatlerine kadar devam ediyor. Bayram hareketliliğinin Arife günü gece saatlerine kadar devam etmesi bekleniyor. Esnaflar “can suyu” olan bayram alışverişiyle ilgili şunları söyledi.

"ELHAMDÜLİLLAH RAMAZAN BEREKETİYLE GELDİ"

Yaşanan yoğunluğun bayramdan sonra da devam etmesini temenni eden esnaflardan Yusuf Başaran, "Şükürler olsun işlerimiz iyidir. Her şey yolunda ve hiçbir sıkıntı yok. Eski bayramlara göre idare eder ama güzel bir hareketlilik var. Elhamdülillah Ramazan bereketiyle geldi. Sokak iyiydi canlandı. Millet iyi iş yaptı. Şu anda biriz sakin umudumuz Arife günüdür." ifadelerini kullandı.

Ramazan'ın bereketiyle geldiğini belirten bir diğer esnaf İbrahim Aktaş, "Elhamdülillah çok şükür piyasa gayet iyidir. Cumartesi ve Pazar günleri daha bir yoğunluk vardı. Ramazan dolayısıyla millet biraz daha gıdaya yöneliyorlar. Giyim işi biraz ikinci planda kalıyor ama buna rağmen piyasada hareketlilik var. Bütün Türkiye'ye ve Müslümanlara şimdiden hayırlı bayramlar diliyoruz. Bayramları mübarek olsun kazasız belasız bir bayram geçiririz inşallah." diye konuştu.

“BEKLENTİMİZ UMDUĞUMUZUN ÇOK ÜSTÜNDEDİR"

Son yılların en hareketli günleri yaşadıklarını ifaden eden esnaflardan Mehmet Gülmez ise şunları söyledi: "Hamdolsun beklentimiz umduğumuzun çok üstündedir. Biz bu kadar iş olacağını beklemiyorduk. Bence geçmiş bayramlara göre de işler daha iyidir. Yaklaşık 40 yıldır burada esnafım bu sokakta 80 tane bayram geçirmişim bu Ramazan'da esnaflarla yaptığımız işi geçmiş bayramların en az 3-5 katıdır. Yani işlerimiz umduğumuzun çok üstündedir." Esnaftan Mehmet Kara, "EYT'den dolayı biraz hareketlilik var. İnsanlar alışverişlerini yapıyorlar. İşlerimiz güzel fena değil. Bayram alışverişi var. Ramazan ayı mübarek bir ay muhakkak ki farkı var. Kurban Bayramı'na göre biraz daha hareketli geçiyor. Allah vatanımıza, milletimize ve devletimize zeval vermesin." dedi.

SATIŞLARDA DÜŞÜŞ VAR

Kimi esnaflarda geçmişteki satışların daha fazla olduğunu ancak son dönemlerde bunun yarı yarıya düştüğünü ifade ederken, Esnaf Mehmet Yıldız,    “Yaklaşık 20 senedir bu işi yapıyorum. Fiyatlar geçen seneye göre yüksek, satışlarda bunu için bu sene durgun. Geçen sene 20-30 TL’lik şekerler bu sene 50-60 TL olanlar bu sene 100 TL. Yani yüzde yüz fiyatlar artı. Talep illaki oluyor sonuçta bayram ama eskisi gibi alamıyorlar. Önceden bir kilo, iki ya da 3 kilo alanlar, bu sene yarım kilo ya da gramla alıyor. Alımlarda yarıya düştü.  Çok az çeşit alıyorlar, en uygun şekeri alıyorlar. Vatandaşlar bayramda en çok cam şekere ilgi gösteriyor. Lokum ve çikolata fiyatları da çok arttı.” dedi.

MARKET VE ÇARPI PAZAR

Market fiyatlarına göre Kapalı Çarşı’da fiyatların uygun olduğunu, kaydeden Çetin Ay, “Kapalı çarşıda her sene olduğu gibi şeker fiyatları bu senede uygun. Şekerlerimiz 60 TL’de başlıyor en yükseği 100 TL meyveli olanlar. Çikolata grupları 75’den başlıyor,  fiyatlar çikolataya göre değişiyor. Geçen seneye göre  oranlar artış var ama biz karımızdan kesip müşteriye yansıtmamaya çalışıyoruz.“ diye konuştu.

ÇİKOLATA ÜRÜNLERİ YÜKSEK

Vatandaşlarında bu duruma tepki gösterdiğini söylen esnaf Ahmet Genç, “Bu yılki yeni ürünlerimizi vatandaşların beğenisine sunduk. Şeker fiyatları geçen yıllara nazaran yüzde 35 zamlandı. İstediğimiz satış olmuyor. Vatandaşlar gramla, yarım kilo almaya başladı. Geçen sene 50 TL olan şeker fiyatı bu yıl 100 TL. Vatandaşa fiyat yüksek geliyor. Bir çok seçenek olan şeker fiyatlarında özellikle çikolata ürünleri vatandaş fiyattan dolayı alamıyor. Bazı vatandaşlar her şeye zam geldi şekere de gelmesi normal derken, bazıları ise bunun bizden kaynaklı olduğunu söylüyor.“ dedi.

ARTIK MUTLU EDEMİYORUZ

Bu yıl şeker almak isteyen vatandaşların çok zorluk çektiğini, fiyatların yüksek olduğunu dile getiren Nimet Dağ, “Zor şartlarda alışveriş yapıyoruz. Şekerimizi alırdık şimdi alırken düşünüyoruz, fiyatlar uçuk. Alacaklarımızı biraz daha azalttık ı. Eskiden daha çok alırdım çocuklara dağıtırdım. Bu yıl maalesef bir kilo alabildim. Çocukları da mutlu edemiyoruz. İnşallah bundan sonra düzelir.” diye konuştu.

VATANDAŞLAR FİYATTAN ŞİKAYETÇİ

Vatandaşlar, "Çıktık alışverişe ama zor şartlarda çıktık. Eksilerle çıktık. Eskiden misafirlerimiz için baklavamızı, şekerimizi alırdık şimdi alırken düşünüyoruz, fiyatlar uçuk. Biraz daha azalttık" dedi.

BAYRAMI EVDE GEÇİRECEĞİZ

Fikret Tunalıer, "Ben çıkmadım hiç alışverişe. Niyetim de yok hiç. Emekli adamım. Hayat pahalı zaten. Perişan ettiler. Eskiden yapıyorduk şimdi sadece ben değil tüm halk çok büyük sıkıntı içinde. Bayramı evde geçireceğiz eş dostla. Ekonomik sebepler etkiliyor. Sadece beni değil herkesi etkiliyor. Çevreme bakıyorum da herkes hayatında bir şeylerden fedakârlık ediyor. Gıda dışında her şeyden fedakârlık ediyoruz. Onun dışında felç" dedi.

HERŞEY ATEŞ PAHASI OLMUŞ

Meryem Ulukoca da "Çıktık alışverişe torunlara öteberi alıyoruz ama çok da fiyatlı. Geçen bayramlar biraz ucuzdu ama şu an çok fiyatlı. Azıcık sıkıntılı. Torunlar istiyor ama zorlanıyoruz. Nasıl edebiliriz bilmiyorum. Her şey ateş pahası. Her şey almak istiyor torunlar ama alışveriş fiyatlı, yapamıyoruz. Kendime bir gocuk almak istedim hep bin lira. Biz köy yerinde yaşıyoruz. Şehre gelince de bir şey alamıyoruz. Kendimiz üretiyoruz ama bizim yaptıklarımız para etmiyor. Ucuza veriyoruz" diye konuştu.

TATİLE ÇIKACAKLARA UYARI

Okulların tatil olması ve bayrama sayılı günlerin kalmasıyla birlikte tatilini şehir dışında geçirmek isteyen vatandaşlara uyarılarda bulunan Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Derneği Başkanı İhsan Memiş, yola çıkacak olan vatandaşlara önemli hatırlatmalar yaptı. Bayram tatillerinin dinlenme ve akrabaları ziyaretler için fırsat oluşturduğunu belirten Memiş, gerekli önlemler alınmadığı takdirde tatil öncesi ve sonrasında karayollarında yaşanacak trafik yoğunluğunun, her yıl yaşadığımız acı tabloyla tekrar karşılaşmamıza yol açabileceğini söyledi.

OTOBÜS TERMİNALLERİ DOLDU

Otobüs Terminalinde bayram yoğunluğu başladı. Ramazan Bayramı'nı aile ve yakınlarıyla geçirmek isteyen vatandaşlar, memleketlerine gidebilmek için şehirler arası otobüs terminaline akın etti. Otobüs firmaları ise yoğunluktan dolayı yolcuların mağdur olmaması için ek seferler düzenledi.

Otobüs firması yetkilileri her ilde otogarlarda bayram yoğunluğunun olduğunu, tatiline çıkacak olan vatandaşların biletlerini erkenden alması gerektiğini belirterek, yolculuğa çıkmadan bir hafta öncesinden biletlerin alınması gerektiğini vurguladı. Tatil planlarını önceden yapan vatandaşlar biletlerini internet üzerinden alırken, son dakikada tatil planı yapanlar bilet bulamakta zorlandı. Ramazan Bayramı tatili süresince yoğunluğun devam edeceği öğrenilirken, otobüs firmaları tarafından ek seferlerin de duruma göre artırılacağı bildirildi. Yolculuğa çıkan vatandaşlar ise bilet fiyatlarının çok yüksek olduğunu belirterek, “Önceden bu paralarla uçaktan gidiş dönüş bilet alınıyordu. İnşallah önümüzde ki süreçte fiyatlarda daha fazla artış yaşanmaz. Özellikle bayram tatili süresini memleketlerinde geçirmek isteyen öğrenciler çok zor duruma düşebilir” diye konuştu.